Skip to main content

Project Hujung Minggu 2

As mentioned last week, i continue my weekend project of 'buat kuih raya'. This week, managed to do 3 jenis kuih lagi... it all started on Friday nite.

For first kuih, saya buat kuih tart nenas. Lepas membeli belah di TESCO, saya pun started with membuat jamnya.
Jam tengah menggelegak di kuali
The next day, baru la dibuat tart tu...

Alhamdulillah...first time buat jam and tart ni. Resepi saya google jek. Agak2 tengok review bagus2, saya pun try la... Walaupun agak huduh rupa tart saya, tapi Insya-Allah sedap jugak la... huhuhuh (get into a basket and lift myself up). Sepanjang buat tart ni, memang tak aman hidup saya. my phone keep on ringing. Dapat call from sales bagitau customer dia x leh buat payment pasal system down. Adeh! terpaksa la berenti kejap-kejap2 and check status dalam SAP, call orang technical, call team member semua (Abis hp saya terkena calitan marjerin n tepung).

Sabtu malam plak, buat biskut kelapa. My MIL favourite. Dia siap gorengkan kelapa parut lagi untuk saya buat kuih pebret dia tu. Baru nak uli bahan2 tu jadik doh, tetiba dapat call kata ada double payment deduction from customer's account plak. 2x Adeh! Terpaksa la berenti and ask my SIL tolong sambung uli bahan2 jadik doh. After check in SAP and sent email to the person involved, baru la bleh sambung balik buat kuih. Alhamdulillah, sedap biskut kelapa tu. Tapi dah jadik macam cookies lak... leper jer biskut tu sebab my SIL dah letak marjerin lebih dalam adunan saya tadik... huhuhu... tak kisah la kan...bila masuk perut, semua sama jer rupanya...

The next day, kami (me & SIL) 'mengulang buat' (sesuai ke wording ni??) biskut peanut butter. Kali ni saya buat 2 adunan terus. Alhamdulillah...semua ok. Tak de yang hangus etc.

Akhirnya...inilah senarai kuih raya saya tahun ni
  • Chocolate chips cookies (yang agak keras ittew..tapi sedap tau!)
  • Peanut Butter
  • Biskut Nescafe
  • Tart nenas
  • Biskut kelapa
  • Cornflake madu
Ok la tu...memang cukup2 6 bijik bekas kuih yang saya ada. Tapi selalunya kalau tetamu datang and inform, saya suka masak2 mee/spageti etc. Tapi kalau yang datang x bagitau, memang makan kuih raya je la... ehheheh

Lepas siap semua kuih raya, saya operasi kemas rumah plak belah petang ahad tu. Siap panjat2 kerusi meja (maklum la... i ni kan rendang orangnya...) nak lap kipas and bahagian2 yang tinggi tu untuk sapu sawang. MDH pun ada and dengan ringan tulangnya membantu (suka i...). Lagi bertambah suka bila siap kemas MDH kata 'hari ni x yah masak...kita beli jer'. Yey!

Malam, operasi kemas beg baju pulak. Satu beg untuk hubby, satu beg untuk saya. Seperti yang dijangka, beg saya memang penuh... tu pun rasa macam x cukup jer...

Pagi ni, I'm still working (sigh...boring la...) Anak buah pun 2 org jer yang ada kat opis ni. Nak buat caner... kena la masuk jugak. Bagik can diorang cuti tahun ni. Tahun depan saya pulak nak cuti. :-)

 Petang ni, saya akan pulang terus ke MIL house dari office. MDH pulak akan balik terus dari tempat kerja dia di melaka. Uih...tak sabar nak start cuti raya. Harap2nya, system payment ni tak problem la raya ni... Problem kalu...tak raya la saya...

Ok...before I'm off, I'd like to wish all of u Selamat Hari Raya Aidilfitri. Kullu amm wa antum bil khair....Maaf jika ada tersalah bahasa, tersilap kata sehingga mengguris hati anda semua. Semoga Allah menerima amalan kita sepanjang bulan Ramadhan ini. Semoga kita semua dipanjangkan umur untuk bertemu semula dengan Ramadhan tahun depan.

Have a Blast Raya everyone!

Comments

  1. banyaknya buat kuih raya!! hehehe.tart nenas tuh mesti mencabar.

    selamat hari raya. drive hati2 yer! :)

    ReplyDelete
  2. heheh... tercapai gak hasrat nak fully utilise my oven.

    Insya-Allah saya ingat pesan JD :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

New Chapter

If I could sum up what i learnt from my life as TTCian, that would be P-A-T-I-E-N-C-E. Being a TTCian has shaped me up as a person. It makes me rely to Allah Almighty in everything I do and make me believe that there will be a silver lining even in the darkest cloud.  For indeed, with hardship (will be) ease Indeed, with hardship (will be) ease. So when you have finished (your duties), then stand up (for worship). And to your Lord direct (your) longing. (Al-Insyirah 5-8) TTC World was past behind me... I'm living new world of parenthood to a 6-year-old toddler. Let's begin new chapter at MY WORLD

Bahasa Jiwa Bangsa

U all tau tak dari mana datangnya frasa 'Bahasa Jiwa Bangsa' ni? I petik dari DBP: Bahasa Jiwa Bangsa bukanlah peribahasa tetapi slogan Dewan Bahasa dan Pustaka. Bahasa Jiwa Bangsa bermaksud bahawa bahasa sebagai milik mutlak sesuatu bangsa yang menjadi identiti kebangsaan. Sesungguhnya bahasa itu menunjukkan jati diri sesuatu bangsa. Bahasa melambangkan bagaimana sesuatu bangsa itu menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi, perpaduan untuk saling memahami dan bahasa itu digunakan sebagai bahasa ilmu sesuatu bangsa. Kekuatan bahasa itu juga menunjukkan kuatnya sesuatu bangsa.  Frasa ni sebenarnya dicipta oleh Tan Sri Dol Ramli, yg merupakan pengasas rangkaian RTM. Tau tak lagu Bahasa Jiwa Bangsa? Lirik dan lagunya ditulis oleh beliau. BAHASA JIWA BANGSA G unakanlah Bahasa Kebangsaan Kita Marilah Amalkan Ramai-ramai Bahasalah Menyatukan Kita Semua Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa Marilah Mari Rakyat Semua Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa Maju Bang

Komen

Komen....comment. Comment: generally a verbal or written remark often related to an added piece of information, or an observation or statement (Wikitionary). Komentar : huraian, ulasan (yg mengandungi penjelasan, kritik, atau pendapat mengenai sesuatu perkara (Kamus Dewan Bahasa edisi ke-4) I suka tinggalkn komen kat blog orang. Hehehhehe…   Why? May be sebab I rasa if I leave a comment the writer would feel that ‘eh…ada jugak orang yg sudi baca apa yg aku tulis ni’. Coz I would feel that way when someone leave a comment in my blog. Even though you can check how many people hit your blog in the ‘Stat’, the feeling of having comments on your entries is different. I’m sure u akan rasa happy bila someone tinggalkan comment kat ur blog. Eh, x happy ke org tinggalkan komen? Sapa happy angkat tangan (I angkat tangan ni… hehehehe). Perhaps its human nature. Bila kita bercakap dengan orang, and orang beri respond, baru rasa ada interaction antara si ‘pencakap’ (erk! Teruknya B