Nuffnang Ads

Tuesday, June 19, 2012

Tempoyak

Sapa suka tempoyak angkat tangan....

Saya suka tempoyak... tempoyak is my pebret! Kenapa saya suka tempoyak? Sebab saya suka durian. Suka sangat (18x). Mungkin ikut gene ayah saya (bukan jin ya...). Ayah saya juga penggemar durian.
tempoyak.... source:google

Memula, saya x tau caner nak buat tempoyak ni. Rupa-rupanya... sgt senang. Cuma perlu tambah garam jer... Ya, Tambah garam pada isi durian yang dah diasingkan dari bijinya. Begitu saja... Berapa banyak nak letak? Ikut suka kamu. Hehehehe... pada yang gemar masin2, boleh la letak banyak sikit. Pada yang masih suka rasa masam2 (setelah durian menapai dan jadik tempoyak), boleh la letak sikit2 jer garamnya... Lepas tu, kalau nak diperam, boleh letak sama ada di dalam peti sejuk terus, atau di luar saja. Kalau di luar, cepat la jadik tempoyaknya... 1 hari dah cukup. kalau dalam peti sejuk, 2-3 hari baru jadik tempoyak. Saya suka tempoyak saya ada rasa manis2 durian lagi... jadi saya kurangkan garam and terus consume after sehari letak kat luar peti sejuk. Boleh gak kalo nak tambah kunyit... for colour.

Mana saya belajar buat tempoyak ni? Dari my MIL. Dia pun suka tempoyak. Heheheeh....kalau dia buat tempoyak or dia beli durian and saya x balik kg lagi, dia akan simpankan untuk saya... sebab dia tau saya ni hantu tempoyak & durian (bukan menantu hantu ya....)

Kenapa entry hari ni tetiba pasal tempoyak? Sebab Diana tanya saya caner nak buat tempoyak :-) Ok Diana, soalan dah terjawab :-D Ngeeeee....

2 comments:

  1. saya pun hantu durian n tempoyak..

    sedap kan! *haha si nana ni apa saja mmg semua sedap ;p*

    ReplyDelete
  2. Sedap kn durian nana... Kadang2 kecik ati bila omputih kata durian tu busuk... Huhuhuhu....e

    ReplyDelete