Nuffnang Ads

Monday, August 19, 2013

Cermin

Sikap dan tindak tanduk kita adalah cermin dunia dalaman kita... apa yg kita fikir, apa yg ada dalam hati kita semuanya diserlahkan melalui kata2 dan perlakuan kita.

Hati yg resah, akan menunjukkan sikap yang tergesa gesa dan serabut.

Jiwa yang ada rasa marah dan benci akan meluahkan kemarahan dan kebencian itu pada sesiapa pun di sekelilingnya

Fikiran yang negative akan menarik perkara perkara negative mengikut dirinya.

Mahu tahu perangai sebenar kita? Lihat sikap kita kepada org lain... kalau kita ada benci org, tandanya kita bukanlah seorang yg pemaaf. Kalau kita dok mengata orang, tandanya kita seorang yg iri hati dan suka menjaja keburukan org lain. Kalau kita tak hormat orang, tandanya kita ego.

Kita selalu hidup dalam keadaan seolah olah kita tak akan mati. Pentingkan kejayaan dunia, seolah olah kita hidup selamanya. Dok pikir apa org kata dan apa tanggapan orang pada kita, tapi sangat kurang fikir apa tanggapan dan pandangan Allah pada kita.

Org yg bijak adalah org yg selalu memikirkan apakah cukup bekalan dunianya utk dibawa ke akhirat... sudah cukupkah bekalan kita?

Cuba kita renungkan dan cermin diri kita. Apakah refleksi wajah ahli syurga atau ahli neraka yang terbayang di cermin itu? Peringatan buat diri sendiri yg selalu lupa dan alpa...semoga kita semua di bawah Rahmat Allah, dan diizinkan bertaubat sebelum dijemput Izrail... Amin...

*refleksi diri, simpulan yg dpt dibuat dr beberapa siri ceramah prof muhaya.

9 comments:

  1. sangat setuju! thnks 4 the reminder sweet :-)..hakikatnya "pandanglah sesuatu dengan mata hati, nescaya kita akan nampak apa yg tersirat di sebalik yg tersurat",insyaAllah..sama2 kita refleksi diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...nak kena didik hati ni supaya tak buta dengan kebenaran... :-)

      Delete
  2. singgah dari TTC.. :)

    dah siap2 cermin diri, kena ukur baju kt badan sendiri pulak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehhehe... betul tu... dah ada cermin, kena tgk penampilan la pulak... :-)

      Delete
  3. tersentap..but in a good way..thanks for sharing this kakak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni akak tulis more as a reminder for myself... harap bermanfaat untuk org lain juga... la ni suka dengar Prof Muhaya bercakap... Nana dgr la kat youtube... akak selalu sentap in a good way bila dgr prof cakap... huhuhuu...nampak benor banyak kekurangan diri akak nih...

      Delete
  4. diri tak sempurna. banyak kekurangn diri jugak. thanks for the reminder. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua manusia x sempurna zura...tu yg nak kena peringat selalu... :-)

      Delete
  5. nice entry..mmg sesuai sbg satu garis panduan..biasalah,kita sbg manusia kdg2 mudah lupa.. :)

    ReplyDelete