Skip to main content

Gerhana Bulan 8 Oktober 2014 dan Solat Sunat Khusuf

Malam ni fenomena gerhana bulan akan berlaku. Ada juga yg panggil fenomena bulan berdarah (coz bulan jadik color merah2 sket...

Detail about this fenomena, u all can refer to this link.

This year 2 kali dah berlaku...last 15th April and hari ni. Nxt year, on 4th April pulak kalau x silap. Since this is kind of rare occassion, i nak ajak kawan2 solat sunat bersempana dengan gerhana ini.

Solat sunat gerhana ni, dikenali sebagai solat sunat khusuf, dikerjakan dengan 2 rakaat yang mengandungi 4 alfatihah, 4 ruku' dan 4 sujud.

Cara solat sunat gerhana bulan
Setakat ni, InshaAllah, di Negeri Sembilan, Jabatan Mufti NS dah keluarkan pekeliling menggalakkan solat sunat ni dikerjakan di masjid seluruh negeri sembilan. Penang pon cam tu gak... Tapi bagi yg nak buat di rumah, boleh saja... waktu solat adalah antara pukul 7.24 pm sehingga 8.24 pm. So lepas solat Maghrib, boleh dah kalau nak kerjakan solat sunat gerhana ni... Lagipun waktu gerhana adalah antara waktu2 yang mustajab doanya, InshaAllah... boleh lah kita berdoa banyak2 di waktu ini...


Comments

  1. aah ida dapatt banyakk pic bulan gerhana. cantik! sayang xleh buat solat, ida bendera merah heeeeee ~

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Komen

Komen....comment. Comment: generally a verbal or written remark often related to an added piece of information, or an observation or statement (Wikitionary). Komentar : huraian, ulasan (yg mengandungi penjelasan, kritik, atau pendapat mengenai sesuatu perkara (Kamus Dewan Bahasa edisi ke-4) I suka tinggalkn komen kat blog orang. Hehehhehe…   Why? May be sebab I rasa if I leave a comment the writer would feel that ‘eh…ada jugak orang yg sudi baca apa yg aku tulis ni’. Coz I would feel that way when someone leave a comment in my blog. Even though you can check how many people hit your blog in the ‘Stat’, the feeling of having comments on your entries is different. I’m sure u akan rasa happy bila someone tinggalkan comment kat ur blog. Eh, x happy ke org tinggalkan komen? Sapa happy angkat tangan (I angkat tangan ni… hehehehe). Perhaps its human nature. Bila kita bercakap dengan orang, and orang beri respond, baru rasa ada interaction antara si ‘pencakap’ (erk! Terukn...

Give it some time

Someone said to me: "Tabahnya u... i yang baru setahun lebih kawin ni dah sesak jiwa di acu soalan2 sebegitu. I selalu sedih and menangis bila mengenangkan keadaan i ni" Tabah? Tabah kah i? Entah. Honestly i x label myself tabah. Sebab i always have a moment when tetiba rasa sayu mencucuk hati. And sometimes i do cry bila tetiba terusik rasa di jiwa. I am human. I have emotion. And emotion is something yang unpredictable. I just cry when i feel i want to. I just wallow in sadness if i feel i want to. It didn't do me good pun if i just bottle up my feeling inside. I pour down my feelings by crying my eyes out, and sharing my thought with my hubby. And I'm lucky to have such a strong support from my hubby and family (mine n in laws). I can't ask for more. Mungkin u cakap i tabah sebab u tak nampak i nangis guling2 masa my 1st and 2nd IVF fail. And may be sebab u tak perasan muka i merah bila sorang hamba Allah yg tak sayang mulut tanya i "Ko tak subur ...

Mood Tak Sabar

Been reading other's people experience about it... and everytime membaca catatan mereka, semakin rasa sebak dan teruja. Ya Allah... begitu melonjak-lonjak perasaan ku ini... terasa lambatnya masa berlalu... . Counting days.... Anyway... semalam jumpa doc cantik. Ramai sungguh patient doc. I was the 16th. Dekat pkol 1.30 pm baru masuk jumpa doc (well...sampai pon lambat kan...memang la no 16 jawabnya... hehehehe). Masuk2 jumpa doc, doc pun kata, lamanya tak jumpa. Heheheh...berehat doc... so check up macam biasa and get her advice. Doc prescribed ubat, then balik umah lps amik ubat. Need to remind myself - ini hanya usaha. Allah jua yg tentukan segalanya. Semoga Allah permudahkan semua urusanku yang satu ini.... Amin...