Skip to main content

Wasiat

Wasiat? Kenapa tiba2 buat wasiat?

That was the question bila i told my family i want to do it. My mum pun macam risau... Risau i ada terminal illness but x nak bagitau dia. Hehehehe...agak kelakar bunyinya di situ :-)

Alhamdulillah... i'm still healthy. Abis tu? Kenapa nak buat wasiat?

Tanggapan orang yang berwasiat adalah orang yang banyak harta - pada saya adalah tidak benar. Wasiat bukan sekadar tentang harta. Ia juga boleh menjadi pesanan terakhir untuk keluarga yang ditinggalkan....dan juga sebagai peringatan hutang mana yang perlu diselesaikan.

Macam saya..... Bukan banyak pun harta saya. Tujuan saya buat wasiat sebab nak memudahkan urusan pembahagian harta dan penyelesaian hutang saya selepas ketiadaan saya. Memang pada mulanya saya pun x terpikir nak buat wasiat. Tapi bila melihat keadaan staff saya yang baru kematian suami, dan suaminya x meninggalkan sebarang wasiat... saya kesian kat kakak tu. Terpaksa ke sana...ke sini... buat itu.... buat ini... semata-mata nak menguruskan harta dan hutang arwah suaminya. Kalau tak de wasiat, memang memakan masa untuk selesaikan perkara2 berkaitan harta ni.

Luckily my best pren adalah seorang yang arif tentang ini. Kepada dialah saya merujuk... dan dengan dialah saya buat wasiat saya. Insya-Allah...sekiranya saya dah tak de nanti, mudahlah waris saya menguruskan harta dan hutang piutang saya....

Bukankah orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati?? (huhuuhuhuh...nak gak masuk bakul tu....)

You can read more about wasiat at Adah's web.

Comments

  1. interesting... dok fikir gak pasal ni for quite sometimes... anything nanti nk contact ur friend la nanti :)

    ReplyDelete
  2. Bleh contact trough link kat my post tu mira... Sebagai persediaan... Lepas beban harta dan hutang kita bila dh x de nanti.

    ReplyDelete
  3. btol sweet tooth, i slalu ckp ngn my hubs jgn lupa buat wasiat. kang xpasal i kna duk tepi jalan je. hihi. kalu proses kt company yg bertanggungjawab tu, pas 6thn pn xtentu dpt lg. leceh leceh...

    ReplyDelete
  4. well said ... buat wasiat macam juga buat pelaburan ... cumanya tiada risiko kerugian ... tabung pahala / pencen kubur kita nanti . Insya Allah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

New Chapter

If I could sum up what i learnt from my life as TTCian, that would be P-A-T-I-E-N-C-E. Being a TTCian has shaped me up as a person. It makes me rely to Allah Almighty in everything I do and make me believe that there will be a silver lining even in the darkest cloud.  For indeed, with hardship (will be) ease Indeed, with hardship (will be) ease. So when you have finished (your duties), then stand up (for worship). And to your Lord direct (your) longing. (Al-Insyirah 5-8) TTC World was past behind me... I'm living new world of parenthood to a 6-year-old toddler. Let's begin new chapter at MY WORLD

Bahasa Jiwa Bangsa

U all tau tak dari mana datangnya frasa 'Bahasa Jiwa Bangsa' ni? I petik dari DBP: Bahasa Jiwa Bangsa bukanlah peribahasa tetapi slogan Dewan Bahasa dan Pustaka. Bahasa Jiwa Bangsa bermaksud bahawa bahasa sebagai milik mutlak sesuatu bangsa yang menjadi identiti kebangsaan. Sesungguhnya bahasa itu menunjukkan jati diri sesuatu bangsa. Bahasa melambangkan bagaimana sesuatu bangsa itu menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi, perpaduan untuk saling memahami dan bahasa itu digunakan sebagai bahasa ilmu sesuatu bangsa. Kekuatan bahasa itu juga menunjukkan kuatnya sesuatu bangsa.  Frasa ni sebenarnya dicipta oleh Tan Sri Dol Ramli, yg merupakan pengasas rangkaian RTM. Tau tak lagu Bahasa Jiwa Bangsa? Lirik dan lagunya ditulis oleh beliau. BAHASA JIWA BANGSA G unakanlah Bahasa Kebangsaan Kita Marilah Amalkan Ramai-ramai Bahasalah Menyatukan Kita Semua Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa Marilah Mari Rakyat Semua Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa Maju Bang

Komen

Komen....comment. Comment: generally a verbal or written remark often related to an added piece of information, or an observation or statement (Wikitionary). Komentar : huraian, ulasan (yg mengandungi penjelasan, kritik, atau pendapat mengenai sesuatu perkara (Kamus Dewan Bahasa edisi ke-4) I suka tinggalkn komen kat blog orang. Hehehhehe…   Why? May be sebab I rasa if I leave a comment the writer would feel that ‘eh…ada jugak orang yg sudi baca apa yg aku tulis ni’. Coz I would feel that way when someone leave a comment in my blog. Even though you can check how many people hit your blog in the ‘Stat’, the feeling of having comments on your entries is different. I’m sure u akan rasa happy bila someone tinggalkan comment kat ur blog. Eh, x happy ke org tinggalkan komen? Sapa happy angkat tangan (I angkat tangan ni… hehehehe). Perhaps its human nature. Bila kita bercakap dengan orang, and orang beri respond, baru rasa ada interaction antara si ‘pencakap’ (erk! Teruknya B